Terapia dzieci zagrożonych dysleksją. Stymulacja lewej półkuli mózgu - Marta Korendo
Opis
Trudności w uczeniu się mowy najczęściej spowodowane są kłopotami w uruchomieniu strategii lewopółkulowych. Wszystkie proponowane ćwiczenia przeznaczone są szczególnie dla dzieci z trudnościami w nauce języka, zwłaszcza dla tych, którzy są zagrożeni dysleksją, ale także dla niesłyszących, z zespołem Aspergera, z dyslalią i innymi dysfunkcjami rozwojowymi.
Publikacja polecana przez prof. Jagodę Cieszyńską.
Fragment recenzji na blogu www.przystanekrodzinka.pl. Pełny tekst TUTAJ
Ćwiczenia zawarte na wysłużonych w niejednym gabinecie logopedycznym czarno-białych (to w tym wypadku zaleta, a nawet konieczność) kartach pracy stworzonych przez Martę Korendo odwołują się do funkcji lewopółkulowych.
Jak pisze sama autorka w załączonej instrukcji: Brak prawidłowo wykształconych funkcji lewopółkulowych powoduje problemy z rozwojem mowy, trudności z nauką czytania i pisania oraz inne negatywne konsekwencje dla funkcjonowania dziecka w świecie. Dodam skutki nie tylko w sferze poznawczej, ale również motywacyjnej.
Recenzja na profilu "Terapeuta z pasją" - TUTAJ
"Terapia dzieci zagrożonych dysleksją. Stymulacja lewej półkuli mózgu" to zestaw 36 kart zamkniętych w małym pudełeczku. Nie jest to z pewnością pomoc ukierunkowana na doskonalenie samej techniki czytania, lecz na stymulację mechanizmów lewopółkulowych, odpowiedzialnych za prawidłowe posługiwanie się językiem.
Pamiętajmy, że niejednokrotnie zanim przejdziemy do wprowadzania i doskonalenia techniki czytania, w terapii pedagogicznej niezwykle ważne są tzw. ćwiczenia przygotowujące, które usprawniają zaburzone funkcje percepcyjno-motoryczne, stanowiące bazę do nauki czytania. Pomoc, którą dziś polecam sprawdzi się więc w ćwiczeniach wprowadzających lub jako przerywnik podczas ćwiczeń czytania. Pomoc ta z pewnością przyda się do ćwiczeń sekwencji wzrokowych, relacji rozumianych i wyrażanych językowo, ćwiczeń rozumienia i abstrahowania reguł, wspomoże także rozwój analizy i syntezy wzrokowej poprzez dostrzeganie różnic.
Grafika jest przyjazna dzieciom z dysleksją - obrazki są czarno-białe, rysowane przyjemną dla oka kreską. Terapeucie z pewnością spodoba się to, że na odwrocie każdej karty znajduje się polecenie, które czytamy dziecku podczas korzystania z danej karty. Mamy tutaj szeroki wachlarz ćwiczeń zarówno na materiale tematycznym, jak i atematycznym.