Ćwiczę, myślę, rozwijam się. Trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacji - Marzena Fenert
Opis
Karty pracy z serii Ćwiczę, myślę, rozwijam się. Trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacji to zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych, wspomagających rozwój i rozumienie mowy. Zadania rozwijają umiejętności wzrokowe, grafomotoryczne, sekwencyjne, słuchowe i językowe, pamięć oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
Karty pracy powstały z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi mającymi trudności w nabywaniu i rozumieniu mowy. W sumie kart pracy jest 128 w 4 blokach plus 9 tekturowych (labirynty i karty typu 'wskaż różnice').
Publikację można wykorzystywać jako pomoc edukacyjną w szkołach specjalnych, oddziałach integracyjnych, na zajęciach logopedycznych i rewalidacyjnych. Karty mogą również wykorzystywać rodzice do pracy z dziećmi w domu.
Przedział wiekowy można określić na ok. 3 do ok. 8 lat - w zależności od tego, jak funkcjonuje dziecko.
Autor: Marzena Fenert, KreatywneWrota.pl
Patronat: CzasDzieci.pl, Gabinet Logopedyczny Rybka, LoogoMOWA.
Autorka o pracy nad publikacją - kliknij tutaj.
"(...) pozycja ta zaspokoi potrzeby wielu nauczycieli, pracujących nie tylko z dziećmi z zaburzeniami. Dlaczego? Teczka zawiera bowiem cztery bloki/ zeszyty ćwiczeń (osobno na każdą porę roku), co w znaczny sposób ułatwia szybkie odnalezienie potrzebnego materiału. W każdym zeszycie znajdują się ćwiczenia różnego rodzaju - ilustracje do ćwiczeń motoryki małej (wg. pomysłu), percepcji wzrokowej, komunikacji, myślenia. Znajdziemy tam zagadnienia związane nawet z edukacją przyrodniczą jak np. proces wzrostu dyni (to z teczki jesiennej). Karty można wykorzystać dowolnie, w potrzebny i właściwy dla siebie sposób, również w ćwiczeniach artykulacji, wpisując np. na karcie dodatkowe sylaby z ćwiczoną głoską, lub w obrębie ilustracji do malowania wyrazy do powtarzania w domu, które następnie będziemy zamalowywać, zalepiać itp. Wszystko jest kwestią pomysłu i aktualnej potrzeby. Karty przydadzą się zarówno do ćwiczeń indywidualnych, jak i grupowych, a tych jak wiadomo w publicznych przedszkolach, szkołach jest od tzw. groma.
Polecamy z całego serca. Ułatwiajmy sobie pracę i skracajmy czas poświęcany na przygotowanie materiałów w domu. Kto pracuje z dziećmi, ten wie dobrze, o co chodzi..."
Fragment recenzji
opublikowany na blogu Razem z Dzieckiem
Pełny tekst tutaj
Podoba mi się to, że w zeszytach znajdziemy na równi ćwiczenia kolorowe jak i czarno-białe. Dzięki temu materiał nie jest jednostajny, a przy tym drugim rodzaju ćwiczeń, dziecko ma okazję na samodzielne kolorowanie. I tu właśnie dochodzimy do kolejnej sprawy. Nabywając ten pakiet, nastawcie się, że nie wystarczy Wam ołówek do wypełniania ćwiczeń. Nic z tych rzeczy. Musicie przygotować jeszcze dodatkowo: plastelinę, bibuły, klej, nożyczki, kolorowe piórka czy suche liście, farby, wodę, watę, kolorowe spinacze, ryż, kaszę, piasek i wiele innych. Zaskoczeni? To właśnie cała autorka – zadania pomyślane są tak, aby były jak najbardziej kreatywne i urozmaicone dla dziecka.
(...)
Zadania zawarte w zeszytach ćwiczą bardzo wiele umiejętności dziecka. Znajdziecie tam więc ćwiczenia narracji (ilustracje do opowiedzenia, układanie historyjek obrazkowych), czytania/ słuchania ze zrozumieniem, analizy wzrokowej (np.: łączenie jednakowych obrazków w pary, składanie obrazków z części, ), słuchu fonemowego, ćwiczenia lewopółkulowe (eliminacja ze zbioru, kontynuowanie i uzupełnianie sekwencji tematycznych, szeregowanie), ćwiczenia myślenia logicznego i analitycznego, relacji przestrzennych (ćwiczenia przyimków), mnóstwo ćwiczeń angażujących małą motorykę (wycinanie, naklejanie, wypełnianie, kolorowanie, łączenie kropek, zamalowywanie).
(...)
Komu poleciłabym tę pozycję? Myślę, że przede wszystkim rodzicom, których dzieci mają kłopoty z komunikacją. Poleciłabym ją z kilku powodów.
Wszystko jest zebrane w jedną całość – często rodzice szukają osobno książeczek z ćwiczeniami sekwencji, osobno z ćwiczeniami np.: grafopercepcji. Tutaj macie cały wachlarz ćwiczeń.
Różnorodność treści – każde ćwiczenie jest inne. Nie powtarzają się obrazki, ani żadne elementy. Są coraz to nowe ilustracje, słowa, polecenia.
Inspiracja do ćwiczeń samodzielnych i wymyślania innych zadań w domu – nie ma tygodnia, abym nie otrzymała maila z pytaniem o praktyczne wskazanie jak wykonać ćwiczenie np.: sekwencji. Tutaj macie kawę na ławę.
Mnóstwo okazji do ćwiczeń językowych – opowiadanie, słuchanie, czytanie, odpowiadanie, ćwiczenia gramatyczne, poznawanie nowych słów – buzia się nie zamyka ????
Ćwiczenia dają dziecku bardzo dużą możliwość samodzielnego działania i kreatywności, dla mnie to bardzo ważne.
Fragment recenzji Magdaleny Rybki
opublikowany na blogu Gabinet Logopedyczny RYBKA
Pełny tekst tutaj
Kiedy w moje ręce trafiły karty pracy Ćwiczę, myślę, rozwijam się. Trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacji autorstwa Pani Marzeny wiedziałam, że nie będzie to kolejny zeszyt ćwiczeń z zadaniami, że nie będą to zwyczajne karty pracy stworzone według norm i schematów działania w przypadku zaburzeń komunikacji. Wiedziałam, że teczka którą trzymam w ręku to przemyślana w każdym calu, dopracowana z dbałością o najmniejszy szczegół, wypracowana metodą prób i błędów, a przede wszystkim stworzona z miłości do dziecka realna pomoc dla rodziców, logopedów, terapeutów i nauczycieli. Nie myliłam się.
(...)
Co znajdziemy w środku uroczej fioletowej teczki? Cztery bloki tematyczne na każdą z pór roku, wypełnione materiałem do różnego rodzaju ćwiczeń językowych oraz ogólnorozwojowych, angażujących i mocno aktywizujących dziecko oraz rodzica do działania. Każdy z zestawów zbudowany jest w oparciu o powtarzający się schemat: duży obrazek tematyczny – o którym dziecko może opowiadać, opisywać kogo i co widzi, zadawać pytania, słuchać treści opowiadanych przez opiekuna czy budować własne wypowiedzi w oparciu o temat rysunku.
(...)
Każdy z czterech bloków – celowo używam takiego sformułowania, ponieważ karty sklejone właśnie w formie bloku, są łatwe do wyrywania i wielokrotnego powielania – oscyluje wokół tematu jednej pory roku. Praca z materiałem tematycznym jest bardzo przyjemna, nawiązując do obecnej aury można przy okazji ćwiczeń namacalnie pokazać dziecku wiele miejsc, zjawisk, rzeczy, czynności, a jak wiadomo to, czego możemy realnie i bezpośrednio doświadczyć zostaje w naszej pamięci najdłużej.
Fragment recenzji Katarzyny Knopik
opublikowany na blogu LoogoMOWA Pracownia Logopedyczna
Pełny tekst tutaj