Dzielne Dzieci! Wspieranie odporności psychicznej w wieku przedszkolnym
Opis
Dzielne Dzieci! Wspieranie odporności psychicznej w wieku przedszkolnym
Autorki: Iwona Sikorska, Jolanta Sajdera, Marta Paluch-Chrabąszcz
Pozycja o wzmacnianiu odporności psychicznej dzieci. Publikacja prezentuje autorski program DZIELNE DZIECI! dotyczący wspierania zdrowia psychicznego dzieci w okresie średniego dzieciństwa. Jest on przeznaczony przede wszystkim dla przedszkolaków, czyli dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Jednak wiele ćwiczeń i zabaw może być proponowanych starszym dzieciom, jak i modyfikowanych wedle potrzeb nauczyciela.
Program DZIELNE DZIECI! jest pierwszą polską propozycją obejmującą wiele kompetencji istotnych dla rozwoju odporności psychicznej dziecka. Siła wewnętrzna połączona z optymizmem, zaufaniem do innych i świata oraz wiedzą na temat konkretnych strategii radzenia sobie z trudnościami może stać się dobrym kapitałem na dalszą drogę edukacyjną dziecka. Adresatem naszego programu są przede wszystkim dzieci po 4. roku życia, natomiast wiele ćwiczeń będą mogły wykonać także dzieci młodsze, szczególnie przebywające w grupie mieszanej wiekowo. Podstawowym kryterium dostosowania programu powinien być nie tyle wiek metrykalny, co poziom rozwoju.
Program DZIELNE DZIECI! obejmuje 5 modułów:
Moduł 1: Spostrzeganie siebie i innych
Moduł 2: Inicjatywa
Moduł 3: Samokontrola i pokonywanie stresu
Moduł 4: Umiejętności społeczne
Moduł 5: Rozwiązywanie problemów
Uwaga: książka zawiera listę utworów literackich i książek wybranych przez autorki, z których warto skorzystać podczas aranżacji spotkań i zabaw wspierających odporność psychiczną dzieci.
dr Iwona Sikorska – psycholog kliniczny, nauczyciel akademicki w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego; wieloletni psycholog szkolny i terapeutka dzieci i młodzieży, realizatorka warsztatów dla młodzieży; obszary jej zainteresowań naukowych to: rozwój człowieka na przestrzeni życia, kryzysy rozwojowe, stymulacja rozwoju; jest autorką licznych artykułów oraz publikacji książkowych, np.: Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę
i pamięć dziecka; Bufory stresu. Jak rozwijać odporność psychiczną dziecka; Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016) oraz współautorką Jak rozwijać rozumienie społeczne? Program warsztatów dla młodzieży.
dr Jolanta Sajdera – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; bada kontekst społeczny instytucji edukacyjnych oraz doświadczenia interakcyjne w dzieciństwie; opublikowała monografię Dziecięce wyobrażenia w kontekście rówieśniczych relacji (2003) oraz ponad 50 artykułów naukowych, m.in. Uczenie się w kontekście społecznym – tutoring rówieśniczy jako sposób wspierania zdolności społeczno-poznawczych dzieci w sytuacjach interakcyjnych („Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2016/2), Umiejętności społeczne dziecka obiektem diagnozy przedszkolnej („Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2014/33); od wielu lat współpracuje z Wydawnictwem Edukacyjnym w Krakowie, jest członkiem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Marta Paluch-Chrabąszcz – absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, psycholog, pracująca indywidualnie i grupowo z dziećmi, rodzicami i nauczycielami w przedszkolu i szkole podstawowej; uczestniczka konferencji i projektów edukacyjnych z obszaru psychologii, takich jak: „Psychodebiuty”, „W Stronę Zmian”, „Wgląd” oraz międzynarodowej, interdyscyplinarnej konferencji „Zdrowie i odporność psychiczna”; trenerka w programie „Odyseja umysłu”; w zainteresowaniach skoncentrowana wokół resilience, psychoterapii oraz trenerstwa i coachingu.
Patronat nad książką sprawują: Małopolski Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Grupa OTE Kangur, Polskie Stowarzyszenie Montessori, CzasDzieci.pl, TylkoDlaMam.pl
Wymienione w tytule wspieranie odporności psychicznej jest problemem aktualnym, a jeżeli zagadnienie to ma dotyczyć pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, to dodatkowo nabiera znaczenia [...].
Przedstawiony przez Autorki program DZIELNE DZIECI! jest oryginalnym i wartościowym pomysłem wzbogacenia działań pedagogicznych, podejmowanych na rzecz dziecięcego rozwoju zarówno przez nauczycieli przedszkola, jak i przez wszystkich dorosłych, dla których odporność psychiczna dziecka jest ważna.
Z recenzji dr Magdaleny Grochowalskiej
__________________________________________________________
Fragment recenzji Anny Jankowskiej - blog TylkoDlaMam.pl
Książka przede wszystkim dla nauczycieli i wychowawców, bo w całości opisuje program terapeutyczny, który w zasadzie powinien obowiązywać w każdej placówce.
(...) jest to program kierowany głównie do nauczycieli przedszkolnych, jednak przecież rodzice też mogą wspierać budowanie odporności psychicznej swoich dzieci. Głównie przez zabawy i rozmowy oraz – bardzo ważne – pozwalanie na doświadczanie. Jest tu właściwie wszystko czego trzeba rodzicowi do zabawy z dzieckiem i pokazania, jak dbać o siebie.
(...)
Choć nie jest to typowy poradnik, z prostymi wskazówkami, a pełne opracowanie programu pedagogicznego, ze wszystkimi niezbędnymi: wyliczeniami, założeniami, teorią i całą masą pomysłów na usystematyzowane spotkania i zabawy dla dzieci, to mocno trzymam kciuki, żeby inspirował nie tylko nauczycieli (tego jestem pewna), ale też rodziców, którym zależy na wpieraniu odporności psychicznej najmłodszych.
Pełny tekst recenzji tutaj - kliknij
______________________________________________________
Recenzja na blogu PsychoLogo Angelika Kaźmierczak - fragment poniżej - wideo-recenzja TUTAJ
Książka Dzielne Dzieci! to propozycja skierowana przede wszystkim do specjalistów, ale każdy rodzic, który chce mądrze i świadomie wychowywać swoje dziecko, znajdzie w niej coś interesującego dla siebie. Omawia ona zagadnienie odporności psychicznej dzieci czyli takiej umiejętności, która pozwala dziecku na radzenie sobie z codziennymi trudnościami i stresorami. (...)
Ogromną zaletą tej pozycji jest fakt, że przedstawiony w niej program można realizować w całości lub w formie pojedynczych ćwiczeń. Z tego względu będzie ona przydatna nie tylko dla nauczycieli, ale także dla rodziców i terapeutów, którzy chcą w swoich codziennych aktywnościach przemycać wartościowe treści. Znajdziemy w niej także sporo rozwiązań, które mogą na stałe zagościć w naszych domach czy gabinetach – przykładowe to Kuferek mocnych stron (do wzmacniania poczucia własnej wartości, pewności siebie, samoakceptacji) czy Kartka ratunku (do radzenia sobie z trudnymi emocjami, konstruktywnego wyrażania złości).
______________________________________________________
Fragment recenzji Kamili Sowy - portal CzasDzieci.pl
Dzielne Dzieci! to książka nie tylko dla nauczycieli, chociaż z całą pewnością to z myślą o nich powstawała. Zawiera ona także uwagi, które mogą być niezwykle cenne dla rodziców, którzy chcą pomagać tworzyć pewność siebie i odporność psychiczną u swoich pociech. Poradnik zawiera wiele kluczowych wskazówek - są nimi głównie scenariusze oraz relacje z przebiegu zajęć stworzonych przez autorki. Co więcej, nie są one na tyle skomplikowane, aby (pewnych z nich) rodzic nie mógł samodzielnie przeprowadzić w domu.
Pełny tekst recenzji tutaj - kliknij