Dyskalkulia. Ćwiczenia umiejętności matematycznych - Część 1
Opis
Karty pracy "DYSKALKULIA" to przede wszystkim sprawdzona pomoc dla dzieci, którym wykonywanie operacji matematycznych sprawia duże trudność. Zbiór polecany jest szczególnie dla uczniów klas 1-3. Jego autorem jest Witold Szwajkowski.
Ćwiczenia służą głównie jako pomoc w rozwijaniu umiejętności:
- rozumienia i nazywania pojęć oraz relacji matematycznych,
- porównywania ilości i wielkości,
- manipulowania obrazkowymi obiektami w celach matematycznych,
- obliczania liczebności zbioru,
- szeregowania obiektów w kolejności rosnącej lub malejącej,
- wskazywania, który z porównywanych obiektów jest mniejszy, większy, tej samej wielkości.
Dyskalkulia może mieć także wiele objawów. Dodatkowo, nie wszystkie muszą występować u każdej osoby, u której zdiagnozowano problemy z rozwijaniem umiejętności matematycznych. Podziału dyskalkulii na kilka typów dokonał słowacki neuropsycholog Ladislav Košč. Wyróżnił tutaj dyskalkulię werbalną, leksykalną, graficzną, wykonawczą, pojęciowo-poznawczą oraz operacyjną.
Zadania z tego zbioru służą głównie jako pomoc w rozwijaniu umiejętności rozumienia i nazywania pojęć jak i relacji matematycznych, w tym ilościowych oraz przestrzennych, których deficyty nazywane są dyskalkulią werbalną (słowną). Co więcej, problemy wielu dzieci z rozwiązywaniem zadań często nie wynikają z braku umiejętności liczenia czy rozumienia różnych aspektów liczby, lecz często z braku zrozumienia takich pojęć jak: „wyższy”, „niższy”, „dwa razy więcej”, „o trzy mniej”, „co trzeci”, „odległość”, „różnica” i wielu innych, które dla przeciętnego człowieka wydają się oczywiste i nie wymagające wyjaśnień. Wykonując ćwiczenia z tego zbioru, dzieci zetkną się z wymienionymi oraz wieloma innymi pojęciami z zakresu relacji matematycznych w praktycznym kontekście, wymagającym od nich czynnego zaangażowania.
Dodatkowo ćwiczenia te pomogą w rozwijaniu umiejętność manipulowania obrazkowymi obiektami w celach matematycznych, także obliczania liczebności zbioru, porównywania ilości i wielkości, szeregowania obiektów w kolejności rosnącej lub malejącej, wskazywania, który z porównywanych obiektów jest mniejszy, większy, które obiekty są tej samej wielkości. Deficyty tych umiejętności nazwane są dyskalkulią wykonawczą.
Ćwiczenia także zostały opracowane tak, aby w każdym z nich trzeba było pokolorować obiekty zgodnie z danym poleceniem, dokonując obserwacji lub wykonując proste obliczenia. Co więcej, używanie kolorów sprzyja także przyswajaniu realizowanych zagadnień oraz ułatwia osobie pracującej z dzieckiem ocenę poprawności wykonania zadania. Do zapisywania samych obliczeń i ich wyników dziecko nie musi używać cyfr ani symboli matematycznych, ale musi zrozumieć interpretację liczb i pojęć w kontekście danego zadania. Celem takiego rozwiązania jest oddzielenie ewentualnych wniosków dotyczących dyskalkulii werbalnej i wykonawczej od jej innych typów, takich jak dyskalkulia leksykalna i graficzna, które związane są właśnie z trudnościami z zapisywaniem i odczytywaniem symboli matematycznych. Inaczej mówiąc, warto upewnić się, czy dziecko faktycznie ma trudności w operowaniu zapisem matematycznym, czy nie rozumie samego sensu operacji, które są opisane symbolami matematycznymi.
Format: A4
Liczba stron: 40