Ten produkt jest niedostępny.
Opis
Autorki: Mariola Czarnkowska, Anna Lipa, Paulina Wójcik-Topór
Ćwiczenia do terapii afazji to przede wszystkim pomoc dla osób z zaburzeniami nadawania i odbioru mowy. Z przedstawionego zestawu mogą korzystać wszyscy, którzy chcą budować i odbudowywać system językowy.
Zeszyty przeznaczone są szczególnie do ćwiczeń nazywania, rozumienia, czytania i pisania. Dodatkowo umożliwiają aktualizację słownictwa o wysokiej frekwencyjności w życiu codziennym.
W zadaniach zastosowano proste ilustracje, które pozwolą zrozumieć treść zdań, można je również wykorzystać podczas opisywania przedmiotów. Zadania zostały zapisane dużą czcionką oraz prostym drukiem, co zdecydowanie ułatwia dokonanie analizy i syntezy wzrokowej na materiale literowym.
Także na początku każdego zeszytu znajduje się karta danych personalnych. Zadanie to ma głównie na celu pomóc pacjentowi w zapamiętaniu najważniejszych informacji o sobie, ale także ułatwić logopedzie programowanie terapii. Zeszyty również zawierają zadania pozwalające uruchomić mowę spontaniczną, przy pomocy pracy na automatyzmach słownych, takich jak liczenie, dni tygodnia, miesiące i pory roku.
W zestawie zdanie pierwsze służy wprowadzeniu słownictwa, a pisanie po śladzie – utrwaleniu koordynacji wzrokowo-ruchowo-przestrzennej, co w przypadku niedowładu kończyny górnej, daje możliwość uruchomienia ręki niedominującej. Kolejne ćwiczenie jest uzupełnianiem w formie przepisywania.
Zadania polegające na dopasowywaniu wyrazu do obrazka sprawdzają rozumienie czytanej lub wypowiadanej przez terapeutę nazwy. Służą też utrwalaniu umiejętności czytania globalnego.
Dodatkowo w każdych ćwiczeniach wprowadzono również uzupełnianie i przepisywanie zdań – zadania te kształtują rozumienie kontekstowe, a co więcej odbudowują składnię. Natomiast formy do uzupełnienia występują w mianowniku.
Ponadto w zeszycie zastosowano ćwiczenia, które sprawdzają umiejętność odmiany fleksyjnej. Opierają się one głównie na analizie i syntezie wzrokowej oraz spostrzeganiu.
Także teksty w zadań skonstruowano tak, aby czasowniki występowały w 1. lub 3. os. l. poj. szczególnie ułatwia to ich stosowanie w mowie spontanicznej. Pacjenci także przyswajają formy przymiotnika (w zadaniach dopasowywania opisu do obrazka). A co więcej, łączenie ze sobą skojarzeń poprawia rozumienie.
Po każdej kategorii pozostawiono puste strony, które mogą służyć terapeutom do uzupełnienia ćwiczeń lub zanotowania uwag dotyczących utrwalenia materiału językowego. Także zeszyty ćwiczeń do terapii afazji zawierają wskazówki do rozpoczęcia rehabilitacji funkcji językowych i mogą stanowić dziennik prowadzonych terapii.
Format: A4
Liczba stron: 56