O Wydawnictwie | Darmowa dostawa od 200 zł! | wersja beta
Tekst eksperta: Nauka czytania

Dlaczego wczesna nauka czytania?

Wczesna nauka czytania bazuje na naturalnym zainteresowaniu dziecka światem liter. Umożliwia pobudzanie jego sprawności intelektualnej. Poprawia efektywność skutecznego uczenia się. Umiejętność czytania można wykorzystać w terapii logopedycznej dziecka z wadą wymowy, podczas nauki prawidłowej artykulacji. Stosuje się ją podczas pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi.

Co warto wiedzieć podczas nauki czytania?

W początkowych etapach nauki czytania to rodzic, czy też terapeuta jest przewodnikiem, mentorem i przyjacielem dziecka w świecie, którego ono nie zna i nie rozumie. Świat ten rządzi się swoimi prawami i zasadami. To świat liter, różnych dziwnych znaczków i haczyków. Jest bardzo interesujący i często przykuwa uwagę dziecka. Należy wiedzieć w jak łatwy i przyjemny sposób nauczyć go czytać. Istotna jest znajomość kolejności wykonywanych ćwiczeń. Na początku nauki czytania należy zacząć od samogłosek ustnych oraz ich sekwencji, sylab otwartych (zakończonych samogłoską), a potem sylab zamkniętych (zakończonych spółgłoską), zbudowanych z nich wyrazów i zdań. W końcowej fazie dziecko poznaje dwuznaki oraz samogłoski nosowe według opisanego schematu.

Jakie zasady należy stosować podczas nauki czytania?

Po pierwsze: powtarzanie – rozumienie – nazywanie

Na początku nauki czytania dziecko powinno powtarzać konkretne samogłoski. Następnie rozpoznawać je na drodze wzrokowej oraz słuchowej, a na koniec samodzielnie je odczytywać. Po opanowaniu wszystkich samogłosek ustnych, należy przejść do nauki czytania sylab otwartych stosując powyższą zasadę. Po przeczytaniu danego paradygmatu, czyli zestawu sylab, należy przejść do wyrazów i zdań zbudowanych z tych sylab. Trzeba pamiętać o ćwiczeniach sprawdzających zrozumienie przeczytanego wyrazu czy też zdania. 

W kolejnych etapach nauki czytania należy postępować według opisanego schematu.

Po drugie: stopniowanie trudności

Początkowo dziecko uczy się powtarzania, rozumienia i nazywania pojedynczych samogłosek, począwszy od prymarnych (A, U, Ó, I), do sekundarnych (O, E, Y). Potem przechodzi ono do nauki sekwencji tych samych samogłosek (np. AAA), a następnie różnych (np. EOEO). Ma odczytywać dokładnie tyle samogłosek, ile zostało zapisane. Następnie poznaje poszczególne sylaby oraz wyrazy, postępując analogicznie jak w przypadku samogłosek. Na koniec przechodzi do zdań złożonych z poznanych wyrazów oraz do tekstów utrwalających.

Po trzecie: postrzeganie świata od lewej do prawej

Od samego początku należy uczyć dziecko, aby odczytywało wszystkie samogłoski od strony lewej do prawej. Ta zasada odnosi się również do odczytywania sylab i zbudowanych z nich wyrazów. Pamiętaj o niej także podczas rysowania i nauki pisania.

Dlaczego wielkie, drukowane litery?

W początkowym etapie nauki czytania, należy uczyć dziecko odczytywać wielkie, drukowane litery, które są łatwiejsze do różnicowania dla dziecka. Nie ma między nimi połączeń, dzięki czemu sprawniej sobie radzi z ich analizą i syntezą wzrokową. Po pewnym czasie należy rozpocząć naukę czytania małych, drukowanych liter.

Na czym polega technika odwracania roli?

Podczas nauki czytania rodzic, czy też terapeuta powinien być zarówno nauczycielem, jak i uczniem. Należy pozwolić dziecku, aby i ono było osobą uczącą, a nie tylko nauczaną. Umożliwi to większą ilość powtórzeń, a także pozwoli na wspólne przeżywanie satysfakcji oraz zadowolenia z wykonywanych ćwiczeń.

Tak naprawdę nauka czytania to nic trudnego. Rodzic, czy też terapeuta może mieć dużo frajdy i radości ze wspólnej zabawy i nauki z dzieckiem. Czego Państwu serdecznie życzę!

 

Kinga Turek

Autorka serii "Mało lat mam, a czytam i piszę sam"

do góry
do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl